Islamic Widget

Thursday, October 6, 2011

why we want to be a doctor?

ALHAMDULILLAH, akhirnya aku sampai di czech republic 30/9/2011.tapi aku tiba2 menjadi sangat menyesal datang kesini. aku merasakan hidup aku menjadi sangat susah. aku merenung ,berkhayal " kenapa aku ambik medik, benda ni sangat berat bagi aku, aku tak mampu untuk melakukannya" tiap2 hari aku asyik memikirkan masa depan aku disini, tambahan senior aku bagitahu yang medik ,sistem dia kat sini agak berlainan.

 NAMUN pada satu hari, senior aku memberi sedikit tazkirah lepas asar, dia bagitau yang menjadikan benda ti susah adalah kita, kita hanya fikir untuk lepas exam,lepas tu kerja, kahwin dan mati. tapi sebenarnya, kita belajar medik haruslah mempunyai tujuan yang besar iaitu untuk mengenal ciptaan ALLAH, kalau kita fikirkan, kalau salah satu otot yang digunakan untuk mengawal mata untuk bika dan tutup rosak, menyebabkan mata kita sentiasa terbuka, sudah tentu kita takkan boleh tidur, namun dengan kekuasaan-Nya kita tidak perlu kawal mata kita, yg berkelip setiap masa,,ADAKAH KITA MAMPU UNTUK MELAKUKANNYA SENDIRI???

. TU hanya mata, bagaimana dengan yang lain, proses dalam cell, synthesis of protein, lipid dan byk lagi.siapa yang kawal benda tersebut,,adakah kita yg buat benda tu??? jika kita yg lakukannya pasti akan tidak mampu, nak kawal mata pun susah dan memang tak boleh.jika kita lakukannya sudah pasti tidak ada masa u tuk kita melakukannya. namun kita, lebih2 lagi aku sendiri tidak sedar akan semua ini. kita hanya merasakan semua benda yang kita lakukan adalah usaha kita dan kuasa kita semata-mata. sepatutnya kita harus sedar dan bersyukur dan melakukan segala suruhan ALLAH dan tinggalkan larangan-Nya.

disebabkAN ITU, lAKUKAn sesuatu perkara hanyalah kerana ingin mendekatkann diri gengan ALLAH, insyaALLAH kita dapat melakukan sesuatu perkara dengan baik

No comments:

Post a Comment